Rahvusvaheline Jalgratturite Liit (UCI) on algatanud mitmeid meetmeid, et parandada naiste ja meeste maanteerattavõistlustel ohutust. Uue ohutusprogrammi SafeR edusammudest anti ülevaade Austraalias alanud World Touri sarja esimesel võistlusel, naiste Santos Tour Down Underil.
SafeR on ohutusprogramm, mis on mõeldud rattaspordi võtmeosapooltele – võistluste korraldajatele, meeskondadele, ratturitele ja UCI esindajatele. Ohutusporgrammi struktuur jaguneb kolmeks:
- Järelevalvenõukogu, mis võtab vastu strateegilisi otsuseid.
- Komisjon, mis nõustab erinevate regulatsioonide, varustuse ja hariduse osas.
- Juhtumikomisjon, mis hindab iganädalaselt võistlusjuhtumeid ja korraldab ohutusauditeid.
Eelmisel aastal koguti UCI WorldTouri ja ProSeriesi võistlustelt andmeid 497 juhtumi kohta. Peamised riskifaktorid, mida täheldati olid ratturite tehtud vead (35%), ohtlikud rajaolud (11%) ja võistlustrassi võtmekohtades tekkinud pingelised situatsioonid (13%).
2024. aastal oli maanteerattavõistlustel testfaas, kus rakendati uusi ohutussüsteeme:
- Kollaste kaartide süsteem: 66 võistluspäeval anti 31 kollast kaarti, sealhulgas ohtliku käitumise eest finišis ja rajal olnud teeninduspunktides.
- Sprintitsooni protokollid: Finišieelne ala ehk distants, mille jooksul saad võitjaga sama aja, kui midagi juhtub, pikendati viie kilomeetrini ja ajavahede arvutamist lihtsustati.
- Võistlusrajal ja kõrval olevad alad (ohutussaared, kõnniteed jne): trassid muudeti ohutumaks vastavalt ratturite tagasisidele.
UCI pöörab tähelepanu, et ohutus areneks ka edaspidi. Selleks määrab UCI täpsed nõuded finišiala ehitamiseks, teeninduspunktide olemasolule ning katsetatakse uusi tehnoloogilisi lahendusi. Näiteks on hetkel rõhk raadioside ja turvavarustuse täiustamisel, et mõõta ratturite ja sõidukite vahelist kaugust.
UCI president David Lappartient kinnitas, et SafeR jätkab koostööd korraldajate, meeskondade ja ratturitega, et parandada rattavõistluste ohutust. SafeR järgmisi samme tutvustatakse veebikonverentsil 6. veebruaril.